Seurakuntavaalien vaalikoneeseen vastanneista vantaalaisista enemmistö kannattaa sateenkaariparien kirkkohäitä ja huomioisi tasa-arvoasiat rahanjaossa

Vantaan seurakuntien ehdokkaista 201 vastasi seurakuntavaalien vaalikoneeseen. Seurakuntaneuvostoihin on ehdolla 224 vantaalaista ja yhteiseen kirkkovaltuustoon 197. Suurin osa on ehdolla molempiin. Vaalikoneen vastausprosentti on korkea.

48176196-977170.jpeg

Samaa sukupuolta olevien parien vihkimistä kirkossa kannattaa enemmistö vantaalaisehdokkaista.

Seurakunnan tilaisuuksissa halutaan jatkossakin tarjota liha- ja maitotuotteita. Vain pieni vähemmistö vaihtaisi kasvisruokavalioon.

Lähes puolet eli 81 vastaajaa ei katso minkään kirkossa vaikuttavan liikkeen olevan itselleen erityisen läheinen. Eniten mainintoja keräsi arvoliberaali Tulkaa kaikki -liike, 37 mainintaa. Herätysliikkeistä Kansanlähetyksen valitsi 31 ja evankelisuuden 22 ehdokasta. Ne kumpikin edustavat kirkon vanhoillista siipeä.

Ehdokkailta kysyttiin, mitä puoluetta hän äänestäisi, jos eduskuntavaalit olisivat nyt. Vantaalaisehdokkaiden joukossa suosituimmat puolueet ovat Kristillisdemokraatit (40 vastaajaa), Kokoomus (39 vastaajaa) ja SDP (39 vastaajaa). Vihreitä äänestäisi 22 ehdokasta, Keskustaa ja perussuomalaisia 7, Vasemmistoliittoa 5, Liike Nytiä 3 ja RKP:tä 2. Kaikki seurakuntavaaliehdokkaat eivät halunneet kertoa kantaansa.

Ehdokkaat ovat hyvin yksimielisiä ainakin yhdestä asiasta: heidän mielestään seurakuntalaisten pitäisi saada suunnitella, kehittää ja toteuttaa seurakunnan toimintaa nykyistä enemmän. Toista mieltä oli vain yhdeksän ehdokasta.

Työntekijöistä pidetään kiinni

Seurakuntavaalien ehdokkaat ovat talouden kiristyessä valmiimpia luopumaan tiloista kuin vähentämään henkilöstöä. Tätä mieltä oli 80,6 prosenttia ehdokkaista.

Mikäli seurakunta joutuu luopumaan muista kiinteistöistään, olisi 73,1 prosenttia vaalikoneeseen vastanneista ehdokkaista valmis siihen, että kirkkotiloista tehdään monitoimitiloja tai niitä vuokrataan nykyistä enemmän myös ulkopuolisille. Kriittisimmin tähän suhtaudutaan Hakunilassa, jossa vastaajista kolmannes on eri mieltä.

Vantaalla on jo vuosien ajan kiistelty siitä, pitäisikö lähetysjärjestöjen taloudellista tukea myönnettäessä ottaa huomioon, miten järjestö toteuttaa tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteita. Yhteisessä kirkkovaltuustossa äänestetään joka vuosi budjettituesta. Viime vuosina valtuusto on jakanut tukia kaikille kirkon kanssa sopimuksen tehneille järjestöille. Vantaankosken seurakuntaneuvosto päätti marraskuussa 2021 leikata tukia kolmelta järjestöltä äänestyksellä, jossa puheenjohtajan kanta ratkaisi.

Vantaalaisista ehdokkaista 67,2 prosenttia ottaisi tasa-arvoasiat huomioon lähetysjärjestöjen taloudellista tukea harkittaessa, kun taas 21,9 prosenttia on asiasta eri mieltä. Tulkaa kaikki -listojen ehdokkaista kaikki kytkisivät tuen ja tasa-arvokysymykset toisiinsa. Muissa ryhmissä on hajontaa.

Toinen mielipiteitä jakava arvokysymys vaalikoneessa käsittelee samaa sukupuolta olevien kirkollista vihkimistä. Vantaalaisehdokkaiden enemmistö, 55,7 prosenttia, olisi valmis vihkimään sateenkaariparit. 36,8 prosenttia ehdokkaista vastustaa samaa sukupuolta olevien vihkimistä.

Tiukimmin sateenkaarihäitä kirkossa vastustavat Sanasta elämään -ehdokaslistojen ehdokkaat, vaikka sielläkin kaksi vaalikoneeseen vastannutta vihkisi myös homoparit. Rekolan seurakunnan Tavikset-ehdokaslistan kaksi vastannutta ovat myös vastaan. Tulkaa kaikki -ehdokkaiden lisäksi myönteisin suhtautuminen samaa sukupuolta olevien vihkimiseen on SDP:n listoilla.

Ehdokkaiden selvä enemmistö, 74,1 prosenttia, ei halua luopua maito- ja lihatuotteiden käytöstä seurakunnan tilaisuuksissa. Vain 14,4 prosenttia tarjoaisi kasvisruokaa. Loput eivät ole muodostaneet asiasta kantaa.

Osassa seurakuntia on myös omia paikallisia kysymyksiä

Kirkolliskokouksen maallikkojäsenten vaali on nykyisin välillinen eli nyt valittavat seurakuntien luottamushenkilöt pääsevät äänestämään myös kirkon ylimmän päätöksentekoelimen jäsenet. Vantaalaisista ehdokkaista 45,3 prosenttia siirtyisi suoraan kansanvaaliin, 33,8 prosenttia pitäytyisi nykymallissa ja 20,5 prosenttia ei osannut sanoa tai ei vastannut kysymykseen.

Vaalikoneen kysymyksistä 16 on samat koko maassa. Korson, Rekolan, Tikkurilan ja Vantaankosken ehdokkaat saivat vastatakseen myös paikallisia kysymyksiä. Korsossa kysytään muun muassa työntekijöiden monimuotoisuudesta, Rekolassa seurakuntien työstä netissä, Tikkurilassa seurakunnan henkilökohtaisista yhteydenotoista jäseniinsä ja Vantaankoskella, pitäisikö nuorilla olla kiintiö seurakunnan luottamustehtävissä.

Vaalikone löytyy osoitteesta seurakuntavaalit.fi/vaalikoneLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Katso lisätietoa ehdokaslistojen tavoitteista: vantaanseurakunnat.fi/seurakuntavaalitLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Vaalien ennakkoäänestys on 8.–12.11. ja varsinainen vaalipäivä 20.11.

Teksti: Pauli Juusela
Grafiikka: Maija Saari

Juttu on julkaistu alun perin Kirkko ja kaupunki -lehdessä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tue Oct 18 15:08:57 EEST 2022