Vantaan kirkollisveroprosentti tulee säilymään 1 prosentissa vuonna 2023

Yhteinen kirkkovaltuusto teki myös uusia nimityksiä yhteiseen kirkkoneuvostoon ja yhteiseen kirkkovaltuustoon.

Kaupunkikuva Vartiainen-0.PNG

Kaupunkikuvaa Vantaalta. Kuva Helena Honkanen-Vartiainen

Vantaan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto päätti tulevan vuoden veroprosentista kokouksessaan 20.9.2022.

Vuoden 2023 alusta voimaan tuleva soteuudistus vaikuttaa verotusperusteisiin. Uudistuksen myötä tuloverosta tehtävät vähennykset kohdistuvat nykyistä enemmän valtion tuloveroon ja vähemmän kunnallis- ja kirkollisveroon. Tämä aiheuttaa tarkistustarpeen sekä kunnallisiin että osittain myös kirkollisiin veroprosentteihin.

Valtionvarainministeriö on huhtikuussa tarkistanut uudelleen aiemmin vuoden 2022 alussa tekemiään laskelmia seurakuntatalouksien osalta. Valtionvarainministeriön tarkistetun laskelman perusteella Vantaalla voidaan jatkaa entisellä kirkollisveroprosentilla.

Seurakuntayhtymän lähtökohtana vuosien 2023-2025 toiminta- ja taloussuunnitelmassa on tuloveroprosentin säilyminen 1,00 prosenttisena.

Uusia jäseniä yhteiseen kirkkovaltuustoon ja yhteiseen kirkkoneuvostoon

Yhteinen kirkkovaltuusto pääti myös uusia jäseniä yhteiseen kirkkoneuvostoon ja yhteiseen kirkkovaltuustoon toimikauden jäljellä olevaksi ajaksi.

• Kesällä edesmenneen Kaarina Suonperän tilalle päätettiin valita yhteisen kirkkovaltuuston jäseneksi Anitta Orpana.
  • Kaarina Suonperän tilalle yhteiseen kirkkoneuvostoon valittiin jäseneksi Anitta Orpana ja henkilökohtaiseksi varajäseneksi Taina Hukka-Vasankari.
  • Tero Fleminchin tilalle yhteisen kirkkovaltuuston jäseneksi Leila Mäkynen.
  • Tero Fleminchin tilalle yhteiseen kirkkoneuvostoon jäseneksi Henri Järvinen ja henkilökohtaikseksi varajäseneksi Filip Godlewski.

Tue Sep 20 19:14:00 EEST 2022