Hääyössä Pyhän Laurin kirkolla sanoi tahdon 24 paria

Sateinen päivä vaihtui kuin tilauksesta huikaisevan kauniiksi syysillaksi, kun Pyhän Laurin kirkon Hääyö-tilaisuuden oli määrä alkaa perjantaina 16.9.2022. Pyhän Laurin kappelille saapui tällä kertaa 24 paria.

3K8A8371.jpg

Pappi Hanna Vuollo oli Hääyössä mukana nyt toista kertaa ja luonnehti tunnelmaa erityinen hyväksi niin parien kuin työntekijöidenkin kesken.

–Tässä tilaisuudessa ilo ja onni on käsinkosketeltavaa. Siinä liikuttuu ihan itsekin, Vuollo kuvailee.

Tapahtumassa vuorottelivat kahdeksan pappia ja kaksi kanttoria. Kun ajanvaraus käynnistyi,  valitsivat parit vihkivuorojaaan niin ajankohdan, häämarssin, papin kuin vihkitilan perusteella.

Omaa varausvuoroaan odottelivat Helsingin puolelta saapuneet Antti Hartemo ja Minna Häkkinen (yläkuva). Häkkisen mukaan Hääyö vaikutti heistä ennen muuta hauskalta idealta.

–Meillä on kaksi pientä lasta ja ollaan kyllä mietitty naimisiin menoa. Lapsiperhearki, asuntolainat ja muut ovat vielä saaneet olemaan järjestämättä mitään isoja juhlia. Maistraattiin menokaan ei tuntunut omalta, Häkkinen kuvailee.

–Aika extempore päätimme tulla, Hartemo täydentää.

Myös Tampereelta paikalle matkanneille Elice Pynniselle ja Niko Rantalaiselle oli tärkeää, että vihkipaikkana oli nimenomaan kirkko, etenkin kun kyseessä sattui olemaan Pyhän Laurin kirkon kaltainen erityinen paikka. Juhlat paikalle tulevine vieraineen olivat tiedossa vielä erikseen.

–Hääjuhlat järjestetään ensi viikolla Virossa, keskellä metsää. Mietimme paljon eri vaihtoehtoja ja löysimme tämän. Näin saamme vihkitilaisuudestakin tosi tunnelmallisen ja hienon, Pynninen hymyilee.

Hääpari kulkee kohti kameraa syksyisessä maisemassa toisiaan kädestä pidellen.

Vantaalaiset Miia Heiskanen ja Juha Hartikainen (alla oleva kuva) puolestaan kielsivät ainakaan toistaiseksi jännittävänsä tulevaa vihkimistä.

–Odotukset ovat avoimet. Varmaan tulossa on rento ilta, muotoutuu arvio.

Illan pimetessä hiljalleen Pyhän Laurin kirkosta kaikuivat Häämarssit ja vihkipapit kuulivat kerta toisensa jälkeen painokkaasti lausutut sanat ”Tahdon”. Rakkaudentäytteisessä illassa pareja vihittiin liki puolille öin saakka. Kirkon lisäksi vihkitiloina toimivat Pieni kappeli ja Pappilanpuiston idyllinen vanha Pakaritupa.

Tikkurilan seurakunnan järjestämää Hääyötä vietettiin ensimmäisen kerran Pyhän Laurin kirkossa vuonna 2009. Yhteensä vuosien varrella Hääyössä on mennyt naimisiin jo 400 paria. Sittemmin tunnelmallinen, mutta vaivaton vihkitapahtuma on myös levinnyt ympäri maata muille paikkakunnille.

Hääyössä mukana olevilla pareilla on vihkimisen lisäksi mahdollisuus saada tilaisuudessa avioliitolleen siunaus tai juhlistaa avioliiton vuosipäivää.

Hääpari katsoo toisiinsa hymyillen

Kuvat: Jani Karlsson