Seurakuntavaalien ehdokasasettelu päättyi – Vantaan yhdessä seurakunnassa sopuvaali

Vantaalla ehdolle asettui 224 seurakuntavaaliehdokasta, joista yli puolet on uusia.

Äänestä seurakuntavaaleissa

Vantaan seurakuntien seurakuntaneuvostoihin asettui yhteensä 224 ihmistä ehdolle marraskuussa järjestettäviin seurakuntavaaleihin. Heistä 197 asettui ehdolle myös yhteiseen kirkkovaltuustoon. Edellisissä vaaleissa ehdokkaita oli 263 eli ehdokkaita on nyt 15 prosenttia vähemmän. Ehdolle asettuminen tapahtuu valitsijayhdistysten kokoamien ehdokaslistojen kautta. Torstaina 15.9. oli viimeinen päivä, kun seurakuntalaisten oli mahdollista asettua ehdolle seurakuntavaaleissa.

Yli puolet ehdokkaista uusia

Valtaosa ehdokkaista on uusia eli he eivät ole ennen toimineet seurakunnan luottamushenkilöinä. Eniten uusia ehdokkaita asettui ehdolle Vantaankosken seurakunnassa.

- On tärkeää, että on pysyvyyttä, mutta on tärkeää saada myös uusia ehdokkaita. Uudet ehdokkaat kertovat siitä, että seurakuntavaalit kiinnostavat, kertoo Vantaan seurakuntayhtymän keskusvaalitoimikunnan puheenjohtaja ja Tikkurilan seurakunnan kirkkoherra Janne Silvast.

Nuoret aliedustettuina ehdokkaissa

Ehdokkaista 16 on alle 30-vuotiaita. Hämeenkylän seurakunnassa ehdolle ei asettunut yhtäkään alle 30-vuotiasta. Eniten nuoria ehdokkaita on Rekolan seurakunnassa, jossa kolmestakymmenestäkahdesta ehdokkaasta alle 30-vuotiaita ehdokkaita on viisi. Nuoret ovat siis aliedustettuina ehdokkaissa.

- Tämä on haastavaa erityisesti nuorten äänestäjien kannalta. Osa ei välttämättä löydä ketään kiinnostavaa ehdokasta, jos ehdokkaat ovat reilusti vanhempia. On tärkeää, että seurakunnan asioista on päättämässä myös nuoria, koska monet päätöksistä koskevat nuorten toimintaa ja arkea, kommentoi vaalien projektikoordinaattori Riina Halme.

Tikkurilan seurakunnassa eniten ehdokkaita

Suurimmat ehdokaslistat eli eniten ehdokkaita on Tikkurilan seurakunnassa, jossa ehdokkaaksi asettui seurakuntaneuvostoon 55 ihmistä ja yhteiseen kirkkovaltuustoon 53 ihmistä. Heistä valituksi tulee 16 jäsentä seurakuntaneuvostoon ja 13 jäsentä yhteiseen kirkkovaltuustoon. Tikkurila on myös suurin Vantaan seurakunnista. Vähiten ehdokkaita asettui Vantaan ruotsinkieliseen seurakuntaan ja Hämeenkylän seurakuntaan.

Vantaan ruotsinkielisessä seurakunnassa sopuvaali

Äänestystä ei järjestetä Vantaan ruotsinkielisessä seurakunnassa, koska ehdokkaita saatiin ainoastaan 11. Sopuvaali tulee kyseeseen, kun ehdokkaita on vähemmän kuin seurakunnan seurakuntaneuvoston paikkaluku.

-Tilanne on Vantaan ruotsinkielisessä seurakunnassa uusi, sillä ehdokaslistoja on aikaisemmissa vaaleissa ollut aina kaksi. Parhaimmillaan sopuvaalit kertovat siitä, että seurakunnassa on yhteisymmärrys siitä mihin suuntaan ollaan menossa. Demokratian toteutumisen vuoksi optimaalisinta olisi kuitenkin, että ehdokkaita löytyisi useammalta listalta, kertoo Vantaan ruotsinkielisen seurakunnan vt. kirkkoherra Kristian Willis.

Vantaalla käydään kahdet vaalit

Vantaan seitsemän seurakuntaa muodostavat yhdessä Vantaan seurakuntayhtymän. Kun seurakunta on osa seurakuntayhtymää, järjestetään seurakuntavaaleissa samalla kahdet vaalit. Vaaleissa valitaan luottamushenkilöt seuraavalle nelivuotiskaudelle sekä jokaisen seurakunnan omaan seurakuntaneuvostoon että seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon. Seurakuntaneuvostoihin valitaan seurakunnan koosta riippuen 12-16 jäsentä ja yhteiseen kirkkovaltuustoon 51 jäsentä.

Luettelo ehdokkaista julkaistaan seurakuntien sivulla myöhemmin. Äänestäjät pääsevät tutustumaan ehdokkaisiin kun vaalikone aukeaa lokakuussa.

Seurakuntavaalit 2022

Ennakkoäänestys