Kuolleiden lasten muistopäivää vietetään Hämeenkylässä

Vantaan seurakunnissa järjestetään nyt ensimmäistä kertaa iltahetki kuolleiden lasten muistopäivänä.

Sairaalapastori Veera Konttaniemi

Hämeenkylän kirkossa voi osallistua kuolleiden lasten muistopäivän iltahetkeen ja sytyttää kynttilän rukousalttarille. Paikanpäällä voi keskustella pappien kanssa, kuvassa sairaalapastori Veera Konttaniemi.

- Suru lapsen menettämisestä on surua, joka ei koskaan kokonaan häviä. Nämä perheet ja heidän tukemisensa on tärkeää. Tämän hiljaisen surun tekeminen näkyväksi on merkityksellistä. Lyhytkin elämä on kokonainen elämä, toteaa Hämeenkylän seurakunnan kirkkoherra Matti Hyry.

Kuolleiden lasten muistopäivän iltahetkeen ovat tervetulleet kaikki, joita lapsen kuolema on koskettanut. Mukaan kutsutaan menetyksen kokeneita perheitä, isovanhempia ja ystäviä. Kirkossa on rukousalttareita eri teemoilla, alttareille voi sytyttää kynttilän tai jättää oman rukouspyynnön. Ohjelmassa on musiikillinen muistohetki. Kokemuksistaan kertoo lapsen menetyksen kahdesti kokenut Heidi Kjelin Käpy ry:stä. Illan aikana on mahdollisuus keskustella myös pappien kanssa. Tilaisuuden päätteeksi on tarjolla teetä ja vapaata keskustelua.

- Lapsensa menettänyt on kohdannut yhden suurimmista suruista, mitä ihminen voi kohdata elämänsä aikana. Elämän järjestys mullistuu täysin. Samalla suruun sisältyy kuitenkin myös kristillisen uskon kantama toivo jälleennäkemisestä, kertoo Hyry.

- Hyvä kehotus lapsensa menettäneelle, on että älä jää yksin, se ajatus on tämän tilaisuuden taustalla. Surun kanssa eläminen ja sen käsittely on hyvin henkilökohtainen asia. Lapsensa menettäneet kantavat samanlaista surua, jota on hankala ymmärtää, jos sitä ei ole kokenut itse, siksi vertaistuki on tärkeää.

Ei ole oikeaa tai väärää surua

Sairaalapastori Veera Konttaniemi kertoo, että ei ole olemassa oikeaa tai väärää tapaa surra.

- Suru tulee sellaisena, kuin se tulee. Sitä voi käsitellä esimerkiksi musiikin, kirjoittamisen, rukouksen, keskustelujen tai luonnossa kulkemisen avulla, Konttaniemi kertoo.

Miten voi kohdata lapsensa menettäneen?

- Moni säikähtää ja ajattelee, että tilanteeseen ei ole sanoja. Ei siinä tarvitsekaan olla sanoja. Sureva kaipaa sitä, että tulee kuulluksi ja nähdyksi. Lapsensa menettäneeltä voi kysyä suoraan että mitä hän kaipaa, se voi olla ihan jotain arkistakin, kuten ruoanlaittoa. Kurjinta on se, kun ihmiset ympärillä katoavat kun sureva eniten kaipaisi toisten läsnäoloa, sairaalapastori Veera Konttaniemi kertoo.

Teksti Lotta Numminen
Kuva Jani Karlsson

Kuolleiden lasten muistopäivän iltahetki 23.9.2022 klo 18-20

Hämeenkylän kirkko, Auratie 3, Vantaa.

Juttuja aiheeseen liittyen

Lue sairaalapastori Veera Konttaniemen haastattelu Kirkko ja kaupunki -lehdestä