Hääyönä 16.9. Vantaan Pyhän Laurin kirkko on rakkautta täynnään

Tunnelmallista Hääyö-tapahtumaa vietetään pääkaupunkiseudun vanhimmassa rakennuksessa, Vantaan Pyhän Laurin kirkossa (Kirkkotie 45), perjantaina 16.9.2022. Vielä ehtii tilata esteettömyystodistuksen, jos aikoo vihille Hääyössä.

Hääpareja jonottamassa Pyhän Laurin kappeliin.

Kuva: Antero Harju / Kirkon kuvapankki

Hääyössä naimisiin aikova pääsee sanomaan tahdon vaivattomasti, mutta arvokkaasti. Illan aikana paikalla on useita pappeja ja kanttoreita, jotta kaikki parit ehditään vihkiä. Ennakkoilmoittautumista ei ole, mukaan tarvitaan vain tuleva puoliso ja sormukset, avioliiton esteettömyystodistus sekä molempien henkilöllisyystodistukset.

Vuoronumeroita vihkiajan varaamiseksi aletaan jakaa Pyhän Laurin kappelin (Pappilankuja 3) edestä kello 17.30. Vihkiaikojen varaus alkaa kello 18. Vihkimisiä toimitetaan kirkon lisäksi myös esimerkiksi kappelin ja Pakarituvan tiloissa.

Tikkurilan seurakunnan pappi Päivi Helén kertoo, että papin näkökulmasta tilaisuudessa on aina ilo olla.

– Olen Hääyössä aina mielelläni mukana. Hääyö-tilaisuus on rakkauden juhla, ja yö on täynnä iloa sekä onnea. Pappina sitä keskittyy aina siihen pariin, jota palvelee. Liikkeissään pitää olla topakka, koska illan aikana on paljon tehtävää. Fiilis on mielettömän hyvä.

Kuudessa Hääyössä mukana olleen Helénin mukaan tilaisuuden valitsevat hyvin monenlaiset parit. On niin heitä, joilla on pieni vauva, kuin ehkä jo vuosikymmeniä yhdessä olleitakin. Tilaisuuteen tulevien parien määrä on aina iloinen yllätys.

– Se on aina innostava hetki odottaa, kuinka paljon vihittäviä pareja tulee. Kaikki, jotka Hääyöhön tulevat, kyllä vihitään, vaikka myöhään menisi, Helén kuvailee.

Tilaisuudessa palvelee kaksi kanttoria. Kullekin vihkivuorolle on määritelty valmiiksi tietty häämarssi.

– Hääyöstä muodostunut rakas perinne itsellekin. Se hyvän mielen tuova tapahtuma. Häämarssivalikoimassa luotamme pitkälti perinteeseen, mutta myös uudistamme hitaasti. Parilla on mahdollisuus vaikuttaa oman vuoron musiikkiin kellonajan valinnalla, kanttori Samppa Laakso kertoo.

Ensimmäistä kertaa Hääyötä vietettiin Vantaalla vuonna 2009. Pyhän Laurin kirkon Hääyössä on vuosien varrella viettänyt häitään jo reilusti yli kolme ja puolisataa paria. Idea vaivattomasta, mutta arvokkaasta vihkitapahtumasta on levinnyt Vantaalta myös muille paikkakunnille.

Perustieto Hääyössä avioliittoon aikoville

Vihkimisessä tarvittavat kaksi todistajaa löytyvät seurakunnan puolesta, jos parilla ei ole heitä mukanaan.

Mukaan tarvitset vain
• tulevan puolisosi ja sormukset
• avioliiton esteettömyystodistuksen
• molempien henkilöllisyystodistukset

Avioliiton esteettömyystodistus on tilattava osoitteesta esteidentutkinta.fi, seurakunnasta tai keskusrekisteristä (esimerkiksi Vantaan seurakuntien keskusrekisteri) viimeistään viikkoa ennen tilaisuutta. Esteettömyystodistus on voimassa neljä kuukautta.

Huom! Esteettömyystodistuksesta tulee ilmetä, että
• molemmat kuuluvat kirkkoon
• ainakin toinen on luterilainen
• luterilaisilla on rippikoulu suoritettu

Jos olet käynyt rippikoulun, on esteettömyystodistuksessa merkintä sen käymisestä. Jos se kuitenkin  puuttuu, pyydä lisäksi seurakunnasta virkatodistus, jossa rippikoulun käyminen näkyy. Esteettömyystodistus tarvitaan, jotta vihkiminen voidaan toimittaa.

Maistraatissa solmitusta avioliitosta pyydä vihkimistodistus maistraatista ja ota se mukaan. Jos olet mennyt aiemmin naimisiin maistraatissa, Hääyössä on mahdollista saada kirkollinen siunaus avioliitolle. Tällöin hääparin ei tarvitse myöskään kuulua kirkkoon.

Hääyössä vihkitoimituksen saa tarvittaessa myös englannin kielellä.

Harkitsetko avioitumista Hääyössä? Lisätiedot Tikkurilan seurakunnan pappi Päivi Helén paivi.helen@evl.fi puh. 050 572 2666

Tue Aug 30 11:24:00 EEST 2022