Tulevaisuuden kirkko tehdään nyt

Seurakuntavaalien ehdokasasettelu on käynnissä 15.9. saakka. Ehdokkaiksi toivotaan kaikenikäisiä, erilaisissa elämäntilanteissa olevia henkilöitä, joilla on halu vaikuttaa paikallisesti omalla asuinalueellaan.

Ville Lehonmaa_Kuvaaja Marianna Siitonen-2verkko.jpg

Vantaalta kotoisin olevalla teologian maisteri Ville Lehonmaalla on kahden nelivuotiskauden kokemus seurakuntavaikuttamisesta. Hänellä on rohkaisuviesti ehdokkaaksi asettumista miettiville.
– Kirkolliseen luottamustoimeen lähtiessä tärkeintä on halu vaikuttaa yhteisöön ja tehdä siitä parempi. Vaikuttamisen arvopohjan jokainen tuo mukanaan, mutta kaikki käytännön asiat kokouskulttuurista ja päätöksentekojärjestelmästä ovat opeteltavissa, ja niihin saa apua.

Lehonmaa kannustaa erityisesti nuoria mukaan seurakuntavaikuttamiseen. Hän sanoo, että seurakuntien päätöksenteossa nuorilla on aliedustus. Luottamustoimijoiden ikäjakauma ei vastaa seurakuntalaisten ikäjakaumaa, vaikka äänioikeusikää laskettiin jo vuonna 2010 16 vuoteen. Lehonmaa muistuttaa, että elleivät nuoret saa ääntään kuuluviin ja pääse vaikuttamaan, eivät he myöskään koe kirkkoa tai seurakuntaa yhteisönä omakseen.

– Siitä seuraa, että kun vanhemmat ikäluokat poistuvat toiminnasta, on kirkon tulevaisuus hataralla pohjalla. Kirkon jatkuvuuden kannalta on tärkeää, että nuoret saavat äänensä kuuluviin.

Asioita voi muuttaa

Mikään tietty koulutusprofiili tai elämänsuunnitelma itsessään ei Lehonmaan mukaan mahdollista, että pystyisi paremmin vaikuttamaan luottamushenkilönä.
– Ehkä suosittelen luottamustoimia kuitenkin voimakkaimmin ihmisille, jotka eivät vain suorita arkeansa, vaan pohtivat ja havainnoivat ympäristöään. Tärkeätä on, että on mielenkiintoa ja halu toimia yhteiseksi hyväksi niin, että vie asioita eteenpäin. Lehonmaa itse kokee seurakuntavaikuttamisen tärkeäksi ja antoisaksi.

Hän on oppinut kahdessa kaudessa paljon.

– Yksi tärkeimmistä oivalluksista on ollut se, että lähes kaikki asiat ovat muutettavissa ja säädettävissä. Toki meillä on kirkkolaki ja Suomen laki, mistä ei tingitä, mutta muuten aika moni asia voi olla myös toisin. Mikään ei estä avaamasta ikiaikaisia perinteitä ja tarkastelemasta niitä uudelleen.

Seurakuntien luottamustoimissa oppii paljon myös ihmisistä.

– Kun jokainen tuo mukanaan oman elämäntilanteensa ja oman ryhmänsä asiat, niin aika laaja-alaisesti siinä pääsee oppimaan, millaista muilla on. Laaja otanta avaa näkövinkkeliä omanviiteryhmän ulkopuolelle, Lehonmaa sanoo.

Seurakuntien luottamustoimissa päätetään esimerkiksi, ketkä valitaan seurakuntien työntekijöiksi, minkälaista toimintaa seurakunnassa järjestetään jamihin seurakunnan rahoja käytetään. Hyvä esimerkki paikallistason konkreettisesta päätöksestä, jossa Lehonmaaon ollut mukana, on Hämeenkylän kirkon katolle asennetut aurinkopaneelit.

– Se oli pitkälle tulevaisuuteen kantava päätös, jolla kirkko pyrkii sähköntuotannon merkittävään omavaraisuuteenja tehostamiseen.

Omistajuus on vetovoimatekijä

Lehonmaa näkee seurakuntavaalienlinkittyvän kirkon tulevaisuuteen. Jos kirkko haluaa säilyä relevanttina tulevaisuudessa, pitää jokaisen ikäpolven kokea se omakseen. Kirkon tulee olla yhteisö, johon halutaan kuulua, joka tarjoaa elämään positiivista sisältöä ja jonka kehittämiseen halutaan sitoutua. Lopputavoite on kirkon houkuttavuus.

– Paras tapa olla houkuttava on olla rehellisesti ja suoraselkäisesti omien oppiensa mukainen kristillinen yhteisö. Omistajuus on osa sitä, ja itsessäänkin tärkeä vetovoimatekijä, Lehonmaa sanoo.

Hänestä tärkein yhteisöön kuuluvuuden luoja on se, että ihmiset pääsevät aidosti vaikuttamaan, ja että heidän panoksellaan on vaikutus yhteisönsuunnalle.

– Seurakuntavaalit ovat tärkeä tekijä tämän toteutumisessa.

www.vantaanseurakunnat.fi/ seurakuntavaalit

Kuva Marianna Siitonen