Vuosikymmen Vantaankoskella - Hannu Pöntisen lähtöhaastattelu

- Jos 11 vuotta sitten suunniteltiin, mitä tapahtuu viiden vuoden päästä, nyt suunnitellaan kahden vuoden päähän. Samalla tiedetään, että moni asia menee toisin kuitenkin, kuvaa Vantaankoskelta Pukkilaan siirtyvä kirkkoherra Hannu Pöntinen.

Hannu Pöntinen Virtakirkossa

- Kun olin vasta valittu kirkkoherraksi Vantaankoskelle 11 vuotta sitten, ajelin edellisen kirkkoherran kanssa Kivistössä. Siellä oli kirkko metsän keskellä. Sitten tuli Kivistön kylä. Sitten tuli Seutulan kylä.

Näin vastaa Hannu Pöntinen siihen, miten Vantaankosken seurakunnan alue on muuttunut niinä vuosina, kun hän on ollut seurakunnassa kirkkoherrana. Nykyisin Kivistö on iso monikulttuurinen kaupunginosa, johon on muuttanut tuhansia ihmisiä ja johon pääsee 10 minuutin välein kulkevalla lähijunalla.

Yhdentoista Vantaankosken vuoden jälkeen Hannu Pöntisen työura jatkuu 15.8. alkaen Pukkilassa kirkkoherrana.

- Monella tapaa myös tahti on tänään kiihtynyt. Toimintaympäristö muuttuu yhä nopeammin.

- Jos 11 vuotta sitten saattoi suunnitella, mitä tapahtuu viiden vuoden päästä, nyt suunnitellaan kahden vuoden päähän, mutta samalla tiedetään, että moni asia menee toisin kuitenkin.
2020-lukua Pöntinen kuvailee pisteeksi i:n päällä, jolloin muutos on ollut ”ihan älytön”. Maailmaa ovat järisyttäneet niin korona kuin Venäjän hyökkäyssota Ukrainassakin.

- Nyt on todella konkretisoitunut lausahdus ”Jos Jumala suo”.

Vanha sanoma modernissa kaupungissa

Yhteisöllisyys ja moniarvoisuus. Ne Pöntinen mainitsee arvoiksi, joita hän on halunnut Vantaankosken seurakunnassa edistää. Esimerkkinä hän mainitsee herättäjäjuhlat, jotka pidettiin 2016 Myyrmäen urheilupuistossa.

- Siinä yhdistyivät herännäisyyden vuosisatainen perinne ja moderni kaupunki, joka tarvitsee yhtä lailla armon sanomaa. Että voisi itse uskoa ja kertoa myös toiselle, että Jumala rakastaa syntistä. Ja kertoa sen niin, että toinen ihminen kokee sen merkitykselliseksi.

- Kirkon suurin haaste on ”mitä välii” -ajattelu. Että osaisimme kertoa, että Jumalalla on väliä.

Kokeilunhaluinen seurakunta

Vantaankosken seurakunnassa Pöntinen on nauttinut erityisesti eteenpäin menevästä hengestä, kokeilunhalusta ja uudistusmielisyydestä.

- Ihmiset ovat laittaneet omia lahjojaan likoon. Jo aiemmin Vantaankoskella ollut loistava vapaaehtoistoiminnan perinne on myös jatkunut. Haasteiden keskellä on kehitetty uuttakin.

- Seurakunnan pitää vahvasti miettiä, miten ihmisiä saadaan osallisiksi. Ihmisten auttamishalu ei ole muuttunut, mutta on haettava uusia mahdollisuuksia toteuttaa sitä.

Rakennusten isot kysymykset

Haasteiksi Pöntinen nimeää jäsenmäärän kehityksen ja seurakunnan rakennukset.

- Melkein heti, kun tulin tehtävään, kävi selväksi, että sekä Myyrmäen että Kivistön kirkoissa on isoja sisäilmaongelmia. Ihmisiä sairastui, itsekin sairastuin ja työyhteisöstä oli huoli. On iso kysymys, mistä voitaisiin luopua.

Näky tulevaisuudesta, jossa jäsenmäärä vähenee koko ajan, luo Pöntisen mielestä aitoja paineita vähenevistä resursseista.

- Toisaalta Botswanassa työssä viettämäni aika opetti, että paljon vähemmälläkin kirkko voi toimia. Maailman kaikilla mittareilla Suomen luterilainen kirkko on vielä rikas.

Kaikki lähtee ihmisestä

Jatkuvan oppimisen paikkana Pöntinen korostaa ihmisten kuuntelemista.

- Sitä olen oppinut, kuinka erilaisia me ihmiset oikeasti olemme. Jos rakentaa vain yhden mallin seurakuntaa, iso osa ihmisiä jää ulos.

- Jos seurakuntalainen ei ole aina keskiössä, teet työtä niin helposti oman viitekehyksesi mukaan.

Jos olet oikeasti kiinnostunut ihmisistä, hämmästytkin välillä, että voiko näinkin ajatella ja että näinkin voisi tosiaan asioita tehdä. Kyse on siitä, halutaanko todella kuulla, mitä ihmiset tarvitsevat.

Kuuntelemalla Hannu Pöntinen haluaa siirtyä myös Pukkilaan.

- Millaista elämä siellä on, siltä pohjalta tehdään töitä siellä.

Isossa Vantaan seurakuntayhtymässä kirkkoherran työ on tuonut mukanaan enemmän hallintoa.

- Olenkin sanonut, että siirtymä tarkoittaa painopisteen muutosta kokouksista kohtaamisiin.

Se on mahdollista

Kaikista haasteista huolimatta Pöntinen näkee voimakkaasti kirkon mahdollisuudet.

- Yhdessä tehden on paljon mahdollista.

- Joku sanoi, että sekularismin vallatessa alaa, moralismi nostaa päätään ja se vaatii täydellistä ihmistä. Silloin unohtuu ihmisen rikkinäisyys ja keskeneräisyys. Kirkolla on tässä sanoma. Keskeneräiselläkin on mahdollisuus ja alusta voi aloittaa. Ja sillä on välii.

Yhteisvastuugolfissa 2020. Hyväntuulinen golfkisa käynnistettiin Pöntisen aloitteesta. Kuva Markku Pihlaja.

Pappien pesulassa kiirastorstaina 2016.

2022-08-13 19:43:00.0