Helsingan keskiaikapäivää vietetään Vantaalla 13.8.

Helsingan keskiaikapäivä on koko perheelle, historiasta kiinnostuneille ja kaikille iloisten kesärientojen ystäville tarkoitettu suurtapahtuma.

Helsingan keskiaikapäivän mainoskuva.

Tapahtumaa vietetään lauantaina 13.8.2022 kello 11–18 keskiajalta periytyvässä miljöössä Pyhän Laurin kirkon ympäristössä ja pappilan puistossa Helsingin pitäjän kirkonkylässä Vantaalla.

Helsingan keskiaikapäivässä voi markkinahumun lisäksi nauttia vanhasta musiikista, käsitöistä, opastuksista, luennoista, työpajoista, kirkonmenoista, ruuasta ja muista keskiaikaan liittyvistä ohjelmanumeroista. Taistelu- ja miekkailunäytösten innoittamat pääsevät itsekin kokeilemaan pehmomiekkoilua ja jousiammuntaa.

– Ohjelmassa on huomioitu perheen pienimmät, mutta myös keskiaikaharrastajat ja kaikki muut, joita pääkaupunkiseudun vanhin rakennus vehreine ympäristöineen kiinnostaa, kuvailee tapahtumakoordinaattori Susanna Lönnqvist Tikkurilan seurakunnasta.

Tapahtumakoordinaattori pitää peukkua sen puolesta, että sää suosisi edellisvuosien tapaan tapahtumaa.

– Mutta ennen kaikkea toivon, että kävijä kokee Pyhän Laurin kirkon alueen omakseen. Tänne voi tulla fiilistelemään paitsi tapahtuman tai tapahtumien aikana, myös itsekseen, jos siltä tuntuu. Helsinga tuo tavallaan esiin myös vantaalaista identiteettiä, vaikka kurkottaa aikaan ennen Helsinginkään perustamista.

Asiantuntijat kertovat tietoa keskiajan Vantaasta

Kirkossa on myös tarjolla päivän aikana kolme luentoa keskiajan Helsingasta eli nykyisestä Helsingistä ja Vantaasta ympäristöineen.

Museo-opas Paula Rajala kertoo Pyhän Laurin kirkon keskiaikaisista maalauksista. Keskiaikaista arkkitehtuuria tutkivan Panu Savolaisen luennolla kysytään, ketkä olivat Pyhän Laurin kirkon rakentajat. Keskiajan tutkija Tapio Salmisen luento käsittelee keskiajan vantaalaisten yhteyksiä ja toimintaa Tallinnassa ja Tukholmassa.

Agricola-messu kirkossa kello 12 tarjoaa aikamatkan 1500-luvulle.

Tekemistä lapsiperheille

Vantaa-Seuran toiminnanjohtaja Riina Koivisto sanoo, että tapahtuman järjestäjille on tärkeää sekä se, että kävijät saavat tietoa, että se, että hauskuus ja hyvä tunnelma säilyvät. Lapsiperheisiin panostetaan erityisesti.

– Helsingan keskiaikapäivässä vaalitaan perinteitä ja monet esiintyjät ovat ennestään tuttuja, mutta ohjelmanumerot vuosittain vaihtuvia. Lapsiperheille on tarjolla useita ohjelmanumeroita, joista voisi erityisesti mainita Keskiaikamestarit eli teatterilliset toimintatuokiot.

Opastuksia tehdään sekä lapsille että aikuisille ja useammalla kielellä.

–Satsaamme tänä vuonna siihen, että yhä useampi vantaalainen voisi tuntea tapahtuman omakseen. Tarjoamme ohjelmaa ja keskiaikaopastuksia suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi, Koivisto kertoo.

Suosittu kesätapahtuma

Vantaa-Seuran ja Tikkurilan seurakunnan järjestämä Helsingan keskiaikapäivä on kasvanut nopeasti erittäin suosituksi tapahtumaksi. Ennen koronapandemiaa vuonna 2019 tapahtumassa vieraili peräti 11 000 kiinnostunutta.

–Tapahtuma-alue on laajentunut ja -tarjonta monipuolistunut. Kuuntelemme herkällä korvalla vierailijoita. Yleisön pyynnöstä olemme kehittäneet tapahtumasta yhä enemmän kaikkia aisteja hivelevän sekä toiminnallisemman. Tapahtuman laajentuessa vapaaehtoisten rooli on kasvanut ja heidän panoksensa on meille äärettömän tärkeä, Koivisto toteaa.

Tapahtuman järjestävät Vantaa-Seura ja Tikkurilan seurakunta.

Tapahtumaa tukevat Vantaan kaupunki, Helsingestiftelsen ja Uudenmaan rahasto. Tapahtuma on osa Euroopan kulttuuriympäristöpäiviä.

Tapahtuman nimessä esiintyvä Helsinga juontaa juurensa Vantaan keskiaikaisesta nimestä. Keskiajalla Vantaan paikalla oli laaja, pääkaupunkimme Helsingin yli ulottuva pitäjä, joka oli nimeltään Helsinga.

Helsingan keskiaikapäivän verkkosivutLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tue Aug 09 14:39:00 EEST 2022