Ruskeasannan hautausmaan historiallinen kiviaita on joutunut vahingonteon kohteeksi

Hautausmaan viereisellä lammella kävijät ovat irrottaneet vuonna 1885 rakennetusta kulttuurihistoriallisesti arvokkaasta hautausmaan aidasta kiviä ja vierittäneet ne läheiseen kaupungin omistamalla maalla sijaitsevaan lampeen. Lampi sijaitsee aivan hautausmaan vieressä lounaan suunnassa.

Yksityiskohta aidan vaurioista. Ylimpiä kiviä puuttuu.

Kuva: Minna Aho

Vahingonteosta on ilmoitettu poliisille.

Kiviaita on tehty vaakakivi-rakennustavalla, jossa litteät luonnonkivet on ladottu toistensa päälle vaakatasoon ja tiivistetty maa-aineksella. Aidasta on irrotettu kiviä noin puolelta matkaa sen pituudesta.

- Aita on tietysti korjattavissa, mutta kustannukset ovat kiviaidan rakentamisessa yleensä korkeat. Kivet on ilmeisesti vieritetty lampeen, joten alkuperäisiä kiviä ei ole käytettävissä korjaamiseen. Kiviaidan päällä on kasvanut myös kivikkokasveja, jotka osin on tuhoutuneet, kertoo hautaustoimen päällikkö Minna Aho Vantaan seurakuntayhtymästä.

Kiviaidan rakentaminen hautausmaan ympärille aloitettiin vuonna 1885. Ruskeasannan kiviaidan rakentamisesta vastasi rakennusmestari E. Blomqvist. Hautausmaan muurin tuli olla 2,5 kyynärää korkea, kaksi kyynärää leveä alhaalta ja yksi kyynärä ylhäältä. Kiviaita valmistui 1.5.1887 mennessä, ja hautausmaa vihittiin käyttöön kesällä 1887.

Ruskeasannan hautausmaa on yksi Vantaan seurakuntayhtymän neljästä hautausmaasta. Se sijaitsee Tuusulanväylän ja lentoaseman välisellä alueella. Tunnelmallisella hautausmaalla on tuhkahautaukseen uurnahautapaikkoja, sirottelualue ja muistolehto sekä arkkuhautaukseen arkkuhautapaikkoja ja arkkulehto. Hautausmaalla on myös pieni, vuonna 1920-luvulla rakennettu hirsinen siunauskappeli.

Ruskeasannan hautausmaa vihittiin käyttöön vuonna 1887. Sitä laajennettiin vuonna 1934. Uusin laajennusalue valmistui 2019 Ruskeasannantien eteläpuolelle.

Ruskeasannan hautausmaan verkkosivut

Thu Jun 23 12:49:26 EEST 2022