Heinäkuu on suosituin vihkikuukausi Vantaan Pyhän Laurin kirkossa

Tämän kesän suosituin vihkipäivä Pyhän Laurin kirkossa on lauantai 18.6. Vantaan Pyhän Laurin kirkko on vuosi vuoden perään maan suosituimpia vihkikirkkoja.

Pyhän Laurin kirkko.

Kuva: Antero Harju & Juha Ryhänen.

Tämän hetken tiedon mukaan Vantaan Pyhän Laurin kirkossa alttarille astelee 91 paria kesä-syyskuussa 2022. Yhteensä Vantaan seurakunnissa vihitään yli 120 paria kesä-syyskuussa 2022. Lisäksi Vantaan seurakuntien papit käyvät vihkimässä noin 50 hääjuhlassa Vantaan ulkopuolella.

Kesäkuussa keskiajalta periytyvässä kivikirkossa järjestetään 20 häät (ml. avioliittoon vihkimiset ja avioliiton siunaukset). Heinäkuussa Pyhän Laurin kirkossa on 31 häät, elokuussa 21. Syyskuukin on lähes kesä- ja elokuun veroinen hääkuukausi, ja silloin avioliittoon vihkimisiä on varattuna 19. Syyskuusta saattaa jopa vielä muodostua kirkon tämän vuoden suosituin vihkikuukausi, kun mukaan lasketaan pe 16.9. järjestettävässä Hääyö-tapahtumassa vihittävät parit, joiden määrä selviää tapahtumapäivänä. Hääyöhön voi tulla vihille ilman ennakkovarausta. Lisätietoa Vantaan Hääyö-tapahtumastaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Heinäkuu suosituin tänä vuonna – vapaita aikoja kuitenkin vielä löytyy

Ennen koronapandemiaa vuonna 2019 elokuu oli suosituin vihkikuukausi Pyhän Laurin kirkossa. Nyt heinäkuu on selvästi suositumpi.

Vantaan Pyhän Laurin kirkossa voidaan lauantaisin järjestää seitsemän vihkitilaisuutta. Täydet seitsemän vihkimistä on tulossa la 18.6. ja kuusi aikaa on varattuna 16.7., 6.8. ja 17.9.

Vantaan Pyhän Laurin kirkko on kaupungin selvästi suosituin vihkipaikka. Seuraavaksi eniten vihkimisiä 1.6.–30.9. on Seutulan kappelissa (8 kpl) ja Hämeenkylän kirkossa (7 kpl).

Pyhän Laurin kirkosta löytyy vielä vapaita vihkiaikoja myös lauantaipäiviltä. Useina lauantaipäivinä vapaana ovat myöhäisimmät vihkiajat eli 16.15 tai 17.00. Lauantaiaamupäivisin kirkko on varattu hautajaisille. Lauantaina 13.8. kirkossa ei ole lainkaan vihkiaikoja Helsingan keskiaikatapahtuman vuoksi. Vihkimisen kirkossa ehtii vielä järjestää tälle kesälle, ja tilan sekä papin saa maksutta avioliittoon vihkimiseen tai aiemmin maistraatissa solmitun avioliiton siunaukseen.

Perjantaivihkimisten määrä on kasvussa

– Tänä kesänä on 12 vihkimistä perjantaipäivinä, mikä on aiempaa enemmän. Nämä vihkimiset osittain selittyvät edellisen kesän koronan tuomista vaikutuksista eli ihmiset ovat siirtäneet juhlia ja juhlapaikkojen varaukset vaikuttavat vihkipäivään. Pyhän Laurin kirkossa on perjantaisin kolme vakiovihkiaikaa tarjolla klo 15.30 alkaen. Näitä perjantain vihkiaikoja on yhä varattavissa puhelimitse, kertoo pappi Sanna Heikurinen Tikkurilan seurakunnasta.

Heikurisen mukaan Pyhän Laurin kirkossa on vihkimisiä tänä kesänä vähintään yhtä paljon kuin ennen koronaa, vaikka viime syyskuussa tämän kesän vihkiaikojen hakuun osallistui aiempia vuosia vähemmän ihmisiä.

– Osalla pareista saattoi olla jo koronatilanteen takia siirretty aika olemassa ja ehkäpä osa pareista tekee juhlasuunnitelmia lyhyemmällä suunnitteluajalla. Tämä lyhyempi suunnitteluaika voisi näkyä myös perjantaivihkimisten kasvaneessa määrässä, Heikurinen pohtii.

Vantaan suosituin vihkikirkko on tunnelmallinen Pyhän Laurin kirkko, joka on sekoitus keskiaikaisia muureja, uusgoottilaista siroutta ja Notre Damesta innoitusta hakeneita kattoholveja. Lue lisää Vantaan Pyhän Laurin kirkosta.

Vihkiaikojen haku Pyhän Laurin kirkkoon ajalle kesäkuu–joulukuu 2023 tapahtuu viikon 35 aikana (29.8.–4.9.2022) Vantaan seurakuntien verkkosivuille avattavalla hakulomakkeella.

Fri Jun 10 12:28:00 EEST 2022