Ylös, ulos ja leikkimään: Teija Hietikko kutsuu lapsia ja aikuisia pihapeleihin

Vantaan Havukoskella leikitään ulkona porukalla 21.5. ”Pitää olla joku, joka ohjaa lapset pihaleikkien pariin”, idean takana oleva Teija Hietikko sanoo.

Teija Hietikko ja leikkiviä lapsia kerrostalon pihalla.

– Kaikenikäisille lapsille ja perheille suunnatussa tapahtumassa on luvassa pihaleikkejä, häntähippaa ja kirkonrottaa sekä temppuratoja, kertoo Teija Hietikko

Teija Hietikko huomasi viime syksynä Facebookin uutis­virrassa Parempi Vantaa -idea­kilpailun, jossa vantaalaiset saivat ehdottaa, miten he tekisivät kotikaupungistaan paremman paikan. Teija näpytteli saman tien oman ideansa kilpailuun.

– Ajatukseni oli saada lapset ja nuoret pihaleikkien pariin. Lasten pihaleikit ovat hiipuneet, Hietikko sanoo.

Hän ehdotti Vantaan seurakuntien järjestämään ideakilpailuun Yhteisöllisyyttä pihapelein -hanketta, jonka ideana oli yhdistää lapsia ja aikuisia ­liikuntaleikkien ­avulla.

Ehdotus ei voittanut kilpailua, mutta sille ­annettiin tuhannen euron tunnustuspalkinto. Palkintorahoilla järjestetään lauantaina 21. toukokuuta kello 14–16 pihaleikkitapahtuma Havukoskella.

Kaikenikäisille lapsille ja perheille suunnatussa tapahtumassa on luvassa pihaleikkejä, häntähippaa ja kirkonrottaa sekä temppuratoja.

Pihaleikkitapahtumassa voi myös pelata mölkkyä ja tehdä jättimäisiä saippuakuplia.

Jalkapallotutkan avulla taas voi testata, kuinka kovaa oma laukaisu lähtee.

Täysin maksuttomassa tapahtumassa kävijöille on tarjolla myös popcornia, mehua, keksejä ja kahvia.

Penkkipersistä ja kirkonrottaa omalla pihalla

Pihapelit ja -leikit ovat lähellä Teija Hietikon sydäntä. Hänellä on hyviä muistoja oman lapsuuden pihaleikeistä Helsingin Pihlajamäessä. Leikeissä oli mukana eri-ikäisiä lapsia. Isompia lapsia katsottiin vähän ylöspäin, ja heistä otettiin esimerkkiä.

Nykyisin lasten näkee harvoin leikkivän pihaleikkejä. Se harmitti Hietikkoa. Niinpä hän innosti omia ja naapuruston lapsia leikkimään kirkonrottaa ja penkkipersistä.

– Pitää olla joku, joka ohjaa lapset pihaleikkien pariin, hän sanoo.

Lapset innostuivat. Ulko-ovi alkoi käydä, kun lapsia haettiin ulos leikkimään. Hietikko iloitsi, kun pojat tulivat leikeistä kotiin posket punaisina ja hiki otsalla.

– Haaveilin, että olisipa joka pihalla tällaista, Hietikko kertoo.

Teija Hietikko järjestää lauantaina 21.5. pihaleikkitapahtuman Vantaan Havukoskella .

Kun pihalta löytyy kavereita, ruudun tuijottaminen vähenee

Lasten ruutuaika mietityttää monia vanhempia, niin myös Teija Hietikkoa. Heidän perheensä nuorimmaisen kohdalla ruutuaikaa ei ole vielä tarvinnut rajoittaa, koska kolmivuotiasta kiinnostavat muut asiat älylaitteita enemmän.

Isommilla lapsilla, 11- ja 13-vuotiailla pojilla, on ruutuaika rajoitettu tuntiin päivässä. Aikaa saa ansaittua lisää tekemällä kotitöitä. Hietikko kuitenkin toteaa, että säännöstä tulee lipsuttua.

– Kun itse on kiireinen, ei jaksa olla naputtamassa asiasta, hän sanoo.

Ruutuajan vähentyminen on yksi pihapelien ja -leikkien tuoma hyöty. Pihaleikit auttavat lapsia myös löytämään kavereita ja solmimaan ystävyyssuhteita.

Pihaleikeissä he voivat oppia toisiltaan. Kun leikkien säännöt ovat yksinkertaiset, myös pienemmät lapset voivat osallistua leikkiin. Pihaleikit lisäävät yhteisöllisyyttä sen sijaan, että oltaisiin omissa poteroissa.

Kun Teija Hietikko sai kuulla saaneensa ideakilpailun tunnustuspalkinnonLinkki avautuu uudessa välilehdessä, hän ilahtui.

– Tuli tosi hyvä fiilis. On mahtavaa päästä toteuttamaan tapahtuma.

Hän uskoo, että Havukosken pihaleikki­tapahtumaan saapuu paljon porukkaa, ja lapset pääsevät leikkimään hyviä leikkejä. Hietikko toivoo, että tapahtuma toisi eri kulttuureista tulevia ihmisiä yhteen. Hän toivoo myös, että tapahtumassa syntyisi pidempiaikaisiakin ystävyyksiä.

– Tavoite on, että leikit jatkuvat, hän toteaa.

Pihaleikkitapahtuma 21.5. kello 14–16 Havukoskella osoitteessa Rasinkatu 10 (Rautkallion päiväkodin vieressä oleva aukio). Haluatko vapaaehtoiseksi auttamaan Havukosken pihaleikkitapahtuman järjestämisessä? Ota yhteyttä Teija Hietikkoon, teija.hietikko88@gmail.com.

Teksti :Soili Pohjalainen
Kuvat: Esko Jämsä

Juttu on julkaistu alun perin Kirkko ja kaupunki -lehdessä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Thu May 12 09:35:47 EEST 2022