Avustuskeskus auttaa ukrainalaisia Vantaalla – ”He haluavat oppia suomea, löytää töitä ja jatkaa elämäänsä”

Ukrainalaisia käy keskuksessa vaihtelevasti, enimmillään jopa 80 päivässä.

Vilma Kesseli ja Eeva Lehtineva.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton koordinaattori Vilma Kesseli ja kaupungin ja seurakuntien Yhteisen pöydän osallisuuskoordinaattori Eeva Lehtineva tekevät yhteistyötä Ukraine Help Centerissä.

Vantaalla avattiin 11.4. avustuskeskus Ukraine Help Center, josta kaupunkiin tulevat ukrainalaiset saavat keskitetysti apua monenlaisiin käytännön asioihin. Keskuksen toiminnasta vastaavat kaupunki, Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piiri ja Punainen Risti. Se toimii Koivukylän asukastilassa osoitteessa Hakopolku 2.

Vantaan kaupungin asukastiloista vastaava palveluesimies Laura Tuomi kertoo, että ukrainalaisia käy keskuksessa vaihtelevasti, enimmillään jopa 80 päivässä. Tarkkaa lukumäärää Vantaalle tulleista ukrainalaisista hän ei tiedä, kotimajoituksessa oli huhtikuun puolivälin jälkeen noin 700 pakolaista. Lisäksi Vantaalla toimii Luonan vastaanottokeskus. Kouluissa ja varhaiskasvatuksessa on noin 120 lasta.

– Avustuskeskus on ainoa laatuaan Vantaalla. Sieltä saa konkreettista apua esimerkiksi erilaisten lomakkeiden täyttämiseen. Paikalla on koko ajan ukrainan- tai venäjänkielentaitoisia tulkkeja, Vantaan kaupungin työntekijä ja koordinaattori Mannerheimin Lastensuojeluliitosta. Kun keskuksessa käy perheitä, niin lapsille on leikkipaikka, jossa on ukrainan- tai venäjäntaitoisia vapaaehtoisia, Tuomi kertoo.

Keskuksesta saa kahvia ja teetä ja pientä syötävää paikan päällä sekä mukaan pientä arjessa tarvittavaa aineellista apua, kuten pesu- ja hygieniatarvikkeita. MLL ja Punainen Risti keräävät ja antavat vaateapua. Jos haluaa auttaa, kannattaa tarkistaa Ukraina apu Vantaan ja Ukraine Help Center Vantaan Facebook-sivuilta aukioajat ja se, mitä apua tarvitaan.

– Help Centerissä käyvät ukrainalaiset ovat aktiivisia. He haluavat oppia suomea, löytää töitä ja jatkaa elämäänsä. Minulle on tullut mieleen, pysymmekö vauhdissa mukana ja löytyykö meiltä palveluja näin nopealla aikataululla. Hienoa on myös se, että olemme löytäneet toimintaan vapaaehtoisia, Tuomi sanoo.

Myös seurakuntien ja kaupungin Yhteisen pöydän osallisuuskoordinaattori Eeva Lehtineva on mukana yhteistyössä. Hän tukee keskuksen työntekijöiden ja vapaaehtoisten jaksamista kerran viikossa järjestettävillä tapaamisilla.

Yhteistyötä viritellään myös Mieli ry:n kanssa, jolta voisi saada apua sodan ja pakolaisuuden seurausten käsittelyyn.

Teksti: Pauli Juusela
Kuva: Esko Jämsä

Juttu on julkaistu alun perin Kirkko ja kaupunki -lehdessä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2022-05-11 13:21:20.0