Rekolan kirkkoherran vaali lähestyy – seurakuntalaiset voivat tutustua ehdokkaisiin

Rekolan seurakunnan kirkkoherran vaali pidetään sunnuntaina 12.6.2022 ja ennakkoäänestys on ma–pe 6.–10.6.

Vaalin ehdokkaat Harri Nurminen, Pirkko Hänninen, Jussi Koski.

Vasemmalta oikealle Harri Nurminen, Pirkko Hänninen, Jussi Koski. Kuva: Emma Salminen.

Kirkkoherra toimii seurakunnan hengellisenä ja hallinnollisena johtajana sekä johtaa työyhteisöä. Äänestämällä seurakuntalainen voi vaikuttaa seurakunnan tulevaisuuteen ja siihen millaisia äänenpainoja kirkosta kuuluu.

Vaalissa ehdolla ovat Hakunilan seurakunnan kappalainen Harri Nurminen, Hyrynsalmen kirkkoherra Pirkko Hänninen ja Olarin seurakunnan seurakuntapastori Jussi Koski.

Vaalissa on äänioikeus viimeistään vaalipäivänä 12.6.2022 18 vuotta täyttäneillä Rekolan seurakunnan jäsenillä, jotka ovat olleet seurakunnan jäseniä viimeistään 3.4.2022. Äänioikeutettuja on 9724 henkeä.

Ehdokkaisiin voi tutustua verkkosivuilla sekä vaalinäytteiden perusteella

Ehdokkaisiin pääsee kevään aikana tutustumaan Rekolan seurakunnan verkkosivujen ja somekanavien kautta sekä kirkossa pidettävissä tilaisuuksissa.

Ehdokkaiden esittelyvideoita voi katsoa vaalisivuilla kirkkovantaalla.fi/kirkkoherran-vaali. Sivuilta löytyy myös muuta tietoa ehdokkaista ja vaalien toteutuksesta.

Ehdokkaat antavat vaalinäytteet Rekolan Pyhän Andreaan kirkon sunnuntaimessuissa. Vaalinäyte tarkoittaa, että ehdokas toimittaa jumalanpalveluksen ja pitää saarnan. Ehdokas on lisäksi tavattavissa jumalanpalveluksen jälkeen. Su 15.5. klo 10 on vuorossa Harri Nurminen, su 22.5. klo 10 Pirkko Hänninen ja su 29.5. klo 10 Jussi Koski. Jumalanpalveluksia voi seurata myös verkon kautta suorina lähetyksinä ja ne ovat kuunneltavissa, ja katsottavissa jälkikäteen videotallenteina.

Vaalin paneelikeskustelu järjestetään Rekolan Pyhän Andreaan kirkolla sunnuntaina 5.6. heti jumalanpalveluksen jälkeen noin klo 11. Tilaisuudessa ehdokkaat käyvät keskustelua, jonka juontaa Kimmo Saares. Paneeli lähetetään suorana verkkoon, ja sen voi katsoa myöhemmin myös tallenteena.

Äänestys tapahtuu kesäkuussa

Kirkkoherranvaalin ennakkoäänestys tapahtuu seurakunnan kirkkoherranvirastossa (Kustaantie 22 D, 01400 Vantaa) maanantaista 6.6.2022 perjantaihin 10.6.2022 joka päivä kello 9–18.

Asolan seurakuntatalossa, Asolantie 6, 01400 Vantaa, voi äänestää torstaina 9.6.2022 kello 12–15.

Äänioikeutettu, jonka kyky liikkua tai toimia on siinä määrin rajoittunut, ettei hän pääse äänestys- tai ennakkoäänestyspaikkaan ilman kohtuuttomia vaikeuksia, saa äänestää kotonaan ennakkoäänestysviikon aikana. Tästä tulee ilmoittaa kirkkoherranvirastoon 3.6. klo 16 mennessä.

Suora vaali on nykyään harvinainen

Rekolan kirkkoherran vaali toimitetaan ns. välittömänä vaalina eli 18 vuotta täyttäneet Rekolan seurakunnan jäsenet pääsevät äänestämään kirkkoherrasta. Valituksi tulee eniten ääniä saanut ehdokas. Välittömät kirkkoherran vaalit ovat nykyisin melko harvinaisia. Vuonna 2014 voimaan tulleen kirkkolain muutoksen jälkeen kirkkoherrojen valinta on paljolti siirtynyt välilliseksi vaaliksi eli seurakuntavaaleissa valitut luottamushenkilöt ovat tehneet valinnan äänestämällä kokouksessaan. Rekolan seurakunnan seurakuntaneuvosto päätti kuitenkin antaa seurakuntalaisten äänestää suoraan kirkkoherrasta.

Rekolan seurakuntaan kuuluvat Asola, Havukoski, Koivukylä, Leinelä, Päiväkumpu ja Rekola

Rekolan seurakunnan kirkkoherran virka tuli avoimeksi, kun edellinen kirkkoherra Laura Maria Latikka siirtyi Turkuun Maarian seurakunnan kirkkoherraksi. Väliaikaisesti kirkkoherran virkaa hoitaa uuden kirkkoherran virkaanastumiseen saakka Satu-Elina Ansas.

Rekolan seurakunta on yksi Vantaan seitsemästä evankelis-luterilaisesta seurakunnasta. Seurakuntaan kuului 31.12.2021 11 832 jäsentä. Seurakunnan aluetta ovat Asola, Havukoski, Koivukylä, Leinelä, Päiväkumpu ja Rekola.

2022-05-03 11:48:00.0