Kaikkien aistien pääsiäismessussa on taikalattia ja tuoksuin tulkattu evankeliumi

Tikkurilan kirkon (Asematie 12a) messussa ensimmäisenä pääsiäispäivänä su 17.4. klo 10 huomioidaan kaikki aistit.

Lattialla valolla tuotettuja kuvioita ja jalat.

Taikalattia. Kuva: Kristiina Tuohimaa-Salminen.

Messun tavoitteena on huomioida eri tavoin havainnoivat ihmiset sekä ja auttaa tunteiden käsittelyssä.

Messun rukouksiin ja pääsiäisevankeliumin tekstiin on tehty eri aisteja ja hyvän olon kokemuksia vahvistavia sävellyksiä, joissa on hyödynnetty teknisen äänisuunnittelun tarjoamia mahdollisuuksia. Messun sävellyksistä vastaa muusikko Sami Asp.

Messussa on käytössä interaktiivinen "taikalattia", joka herättää lattialla näkyvät kuvat eloon, kun ihminen liikkuu taikalattialla. Taikalattian tarjoaa vammaisperheyhdistys Jaatinen ry.

Messun evankeliumi tulkataan tuoksuilla. Tuoksusuunnittelusta vastaa tiettävästi Suomen ainoa parfymööri Max Perttula.

– Useammat eri ihmiset ovat kertoneet minulle, että enkelit tuoksuvat jasmiinille. Tätä tietoa on käytetty erityisesti messun enkelituoksun valinnassa. Tuoksuöljyn tuoksussa on käytetty Vanhassa testamentissa mainittuja yrttejä, Perttula sanoo.

Messussa pappina toimii Jaakko Hyttinen, diakonina Kristiina Tuohimaa-Salminen ja kanttorina Mikko Helenius.

Kaikkien aistien messussa juhlitaan diakonian juhlavuotta. Se mahdollistaa eri tavoin aisteja käyttävien ihmisten osallistumisen messuun ja vuorovaikutuksen muiden kanssa.

Kaikkien aistien messu Vantaan seurakuntien tapahtumakalenterissaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Mon Apr 04 15:22:00 EEST 2022