Romanien kansallispäivän juhlakonsertti soi Tikkurilan kirkossa 8.4.

Romanien kansainvälisenä kansallispäivänä 8.4.2022 Tikkurilan kirkossa kuullaan juhlakonsertti.

Romanilippu ja Suomen lippu rinnakkain Vantaan kaupungintalon edustalla.

Kello 18 alkavan konsertin esiintyjät ja musiikki ovat romanitaustaisia. Muusikko Valfrid Åkerlundin kokoama ohjelma käsittää suuren kuoron ja eri artistien esittämää musiikkia. Ohjelmistossa on sekä perinteisempää että uudempaa romanimusiikkia ja konsertissa kuullaan myös romanien kansallislaulu Gelem, gelem.

Tilaisuuden juontava erikoissuunnittelija Malla Laiti Etelä-Suomen aluehallintovirastosta (AVI) sanoo kokevansa romanina vahvasti, että kansallispäivän vietto ja konsertti sen osana, ovat mieltä nostattavia asioita.

– On hienoa, että romanien asioita arvostetaan myös Vantaan kaupungin, seurakuntien ja AVI:n taholta. Tuntuu hienolta nähdä romanilipun liehuvan Vantaan kaupungintalon edustalla, Tikkurilan kirkon vieressä, iloitsee Laiti.

Konserttiin on vapaa pääsy ja sen järjestävät yhdessä Vantaan, Espoon ja Helsingin seurakunnat, Vantaan kaupunki, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Diakonia-ammattikorkeakoulu (DIAK), Romano Missio sekä Helsingin kaupungin nuorisopalvelut.

– Kirkon seinien suojaan ovat sukupolvet toisensa perään kokoontuneet ihmiselämän ja yhteisöjen ilon ja surun hetkillä. On hienoa, että uusi Tikkurilan kirkko saa olla romanien juhlapäivän konserttipaikkana, sanoo Tikkurilan seurakunnan kirkkoherra Janne Silvast.

Silvastin lisäksi konsertissa käyttävät puheenvuoron Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen ja Etelä-Suomen aluehallintoviraston ylijohtaja Merja Ekqvist.

”Toisten kasvojen näkeminen, jaettu ilo sekä omien ja toisten identiteetin vahvistaminen ovat meille kaikille tärkeitä asioita. Tätä toivon myös tulevalta konsertilta. On ilo ja kunnia olla konsertissa mukana”, Silvast jatkaa.

Romanikulttuuri osa vantaalaista kulttuurien kirjoa

Romanit ovat kansallinen vähemmistö, ja heidän omaleimainen kulttuurinsa on arvokas osa myös vantaalaista kulttuurien kirjoa.

– Meillä on hienoja romanimuusikoita, joita pääsemme nyt kuulemaan. Romanikulttuurin esille tuominen juhlapäivänä sopii hyvin Suomen monikulttuurisimmalle kaupungille, ja Tikkurilan uusi kirkko tarjoaa upeat puitteet juhlakonsertille, toteaa Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen.

Konsertti lähetetään suorana Tikkurilan seurakunnan YouTube-kanavallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä  (suora linkki lähetykseen: https://www.youtube.com/watch?v=bnE55YQ80EY) ja Vantaa-kanavallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä, joissa se on katsottavissa kahden viikon ajan. Paikan päälle kirkkoon mahtuvat ensimmäiset 350 kuulijaa. Ennen konserttia järjestetään kahvitarjoilu kello 17 alkaen.

Konsertissa voi osallistua keräykseen, jonka varat lahjoitetaan Ukrainan romanien hyväksi Fidan kautta.

Romanien kansainvälistä kansallispäivää vietetään vuosittain 8.4. Tällä kertaa kansallispäiväviikolla on pääkaupunkiseudulla luvassa teemaan liittyviä erilaisia tapahtumia kuten Valfrid Åkerlundin romaniaiheinen taidenäyttely Pasilan kirjastossa. 6.4.2022 klo 17 samassa kirjastossa on romaniasujen muotinäytös, keskustelua ja musiikkia. Myös Vantaan koululaisille järjestetään viikon aikana romaniteemasta oppitunteja.

Wed Mar 23 09:58:00 EET 2022