Päiväkerho on 3–5-vuotiaiden oma kerho

Syksyllä alkavien kerhojen ilmoittautumisia vastaanotetaan huhti-toukokuussa. Vapaita kerhopaikkoja voi kysellä milloin vain. Päiväkerhot ovat osallistujille ilmaisia.

Päiväkerholainen Onni äitinsä ja pikkuveljensä kanssa Asolan seurakuntatalolla.

Kuvassa Päiväkerhossa käyvä Onni on löytänyt kerhosta kavereita. Susanne-äidin kanssa Onnia kerhoon oli saattavassa myös Voitto, 2 v. Kuva: Emma Salminen.

Asolassa päiväkerhon suosio on kasvanut

Asolan seurakuntatalolla kokoontuu kolmesti viikossa 3­–5-vuotiaiden päiväkerho. Yksi kerhokerta kestää kolme tuntia ja sen aikana syödään kotoa tuodut kerhoeväät. Päiväkerho on monelle lapselle ensimmäinen oma aktiviteetti, jossa ollaan itsenäisesti ilman omia vanhempia. Vanhemmat tuovat lapset kerhoon ja hakevat heidät kotiin kerhon päätyttyä.

Kuusivuotias Onni on käynyt kerhossa jo pari vuotta ja lähtee mielellään kerhoon.

– On kiva, kun kerhossa on saman ikäistä leikkiseuraa. Kerhosta on löytynyt kavereita, joita tavataan myös muulloin. Kerhon aikana ehdin puuhata jotain kaksivuotiaan Voiton kanssa, kertoo Onnin äiti Susanne.

Voitto-veli odottaa jo ensi vuotta, jolloin hänkin pääsee kerhoon.

Rekolan seurakunnan lastenohjaaja Anna-Maria Kärkkäinen sanoo, että päiväkerhon tehtävänä on tarjota kehittävää tekemistä lapsille ja opettaa vuorovaikutukseen turvallisessa ympäristössä. Päiväkerhoissa myös hiljennytään hetkeksi ja tutustutaan Raamatun kertomuksiin.

– Vapaata leikkiä arvostetaan ja sille annetaan tilaa. Teemme myös retkiä leikkipuistoon ja metsään. Maanantaisin askarrellaan, torstaisin tai perjantaisin on ulkoilua ja perjantaisin pidetään laululeikkituokio, Kärkkäinen kertoo.

Asolan päiväkerhossa käy tällä hetkellä 16 lasta, ja suosio on kasvanut. Rekolan seurakunnan pappi Laura Leverin kertoo, että muutama vuosi sitten päiväkerhotoimintaa oltiin lakkauttamassa vähäisten osallistujamäärien vuoksi, mutta Rekolassa jatkettiin kuitenkin yrittämistä. Leverin uskoo, että lisääntyneeseen suosioon olisi vaikuttanut muun muassa parantunut mainostus sekä päätös, että Vantaalla päiväkerhot ovat ilmaisia.

Ilmoittautumiskäytännöt vaihtelevat

Seurakuntien päiväkerhoja ohjaavat ammattitaitoiset ja koulutetut lastenohjaajat. Vantaalla päiväkerhotoimintaa järjestävät tällä hetkellä Hämeenkylän, Korson, Rekolan ja Tikkurilan seurakunnat. Hakuajat syksyllä 2022 alkaviin kerhoihin ovat huhti-toukokuussa seurakunnittain vaihdellen. Korsossa kerhoon voi hakea ympäri vuoden. Kerhopaikkoja voi tiedustella myös kesken kauden.

Wed Mar 23 09:00:00 EET 2022