Lapsille ja lapsiperheille

Seurakunnissa on omaa vilinää lapsille ja yhteistä toimintaa vanhemmille ja lapsille.

• Päiväkerhot 3-5 -vuotiaille
  • Iltapäiväkerhot eka- (ja toka-) luokkalaisille
  • Avoimet perhekerhot ja -kahvilat kaikenikäisille lapsille ja vanhemmille/hoitajille
  • Eri tyyppiset pyhäkoulut arkena tai sunnuntaina
  • Muskarit
  • Lasten kuorot ja musiikkiryhmät
  • Yksittäiset ryhmät esimerkiksi ensimmäistä kertaa äidiksi tuleville tai vauvaperheille
  • Retket, leirit ja tapahtumat
  • Lapsille suunnitellut messut ja kirkkohetket

Katso oman seurakuntasi toiminta täältä:

"Eväät on parasta retkellä"

2021-10-01 11:46:00.0

Kirjoittaja istuu kumisaappaat jalassa puunoksalla ja neuloo hymyillen.

Photo by Brooke Cagle on Unsplash

Näin tyttäreni totesi, kun olimme lähdössä retkelle.

Toivon, että retkillämme on muutakin sisältöä, mutta tottahan se on: ei ole niin pientä retkeä, etten pakkaisi eväitä mukaan. Eväshetki tarjoaa pienen tauon, jonka aikana voi pysähtyä ja katsella rauhassa ympärilleen.

Marttaliiton koordinaattori Katariina Silanen sanoi joskus Hesarissa, että päivässä ei tarvitse välttämättä olla kahta lämmintä ateriaa, vaan toisen aterian voi korvata vaikka retkivoileivillä. Ulkona ruoka maistuu ihan eri lailla. Retkieväiden on syytä olla simppelit, ei tarvitse tavoitella mitään vappupiknikiä.

Minä pakkaan retkelle melkein aina riisi- eli karjalanpiirakoita, ne ovat mainiota retkiruokaa; maistuvat kaikille, eikä päällisiä edes välttämättä tarvitse. Lisäksi mukaan laitetaan kirsikkatomaatteja, herneitä, banaania, tarpeeksi juotavaa pullossa. Lopuksi nautitaan aina jotain herkkuja, vaikka pumpernikkelit!

Kirjoittajat