Ilon kautta - rairuoholive johdattaa jälleen pääsiäiseen

Kirkko Vantaalla lähettää ennen pääsiäistä verkossa nähtävää livestriimiä pääsiäisruohon kasvamisesta. Tempauksella herätetään ihmisiä huomaamaan ilo. Pääsiäisen sanoma avautuu ilon kautta: pimeimmästä, synkimmästä ja epätoivoisimmasta hetkestä alkaa matka kohti valoa ja iloa.

– Rairuoholiven tarkoitus on saada ihmiset huomaamaan, miten elämää voi katsoa ilon kautta ja antaa sen johdattaa kohti pääsiäistä. Rairuoholive myös tarjoaa mahdollisuuden pysähtyä hetkeksi vaikka omien ajatusten, rukouksen tai hiljaisuuden äärelle, kertoo viestinnänsuunnittelija Lotta Numminen Vantaan seurakunnista.

Rairuoholive toteutetaan nyt neljättä kertaa. Ensimmäisenä vuonna livelähetys keräsi yhteensä 12 000 katsomiskertaa Kirkko Vantaalla Youtube-tilillä. Aiempien vuosien teemana on ollut "toivo kasvaa", tänä vuonna kasvatetaan iloa.

– Viesti toivosta ei ole muuttunut, mutta halusimme liittää pääsiäiseen myös ajatuksen ilosta. Monen usko tulevaisuuteen on horjunut ja jaksaminen on koetuksella monella tavalla. Mutta iloa voi löytää monesta asiasta, esimerkiksi siitä, onnistuuko liverairuohon kasvatus tällä kertaa vai ei. Toki tähänkin, kuten iloon, liittyy myös oma huumorinsa, jonka kautta voi löytää sitä iloa.

Livestriimi alkaa rairuohon istutuksella ennen palmusunnuntaita ja sitä voi seurata pääsiäisen yli.

– Hetkeen pysähtyminen auttaa löytämään sen, mikä juuri nyt antaa itselle toivoa ja iloa. Rairuohon nopeaa kasvua on hauska seurata, jo parissa päivässä siemenet alkavat itää. Striimin seuraamisesta voi saada arkeensa suorastaan meditatiivista tekemistä. Samalla voi hengittää syvään ja tietoisesti rauhoittaa itsensä.

Voit myös itse lähteä mukaan kasvattamaan omaa rairuohoa ja seurata sen, uuden elämän kasvua omassa arjessasi.

YouTube-video