Keskiajan taidetta Pyhän Laurin kirkossa

Kirkossa lienee ollut useita eri pyhimyksille nimettyjä pieniä alttareita. Pääalttarin alttarikaappi vangitsi kirkkokansan katseet; kaapissa oli puisia veistoksia, joista kirkossa ovat edelleen Maria ja lapsi, naispyhimys ja Pyhä Dominicus.

Keskiajalla kirkon holveissa ja seinissä oli maalattuja yksinkertaisia eläin- ja ihmishahmoja. Uskonpuhdistuksen aikana kuvat peitettiin kalkilla, mutta tulipalo vuonna 1893 poltti pois myöhemmin lisätyt kerrokset. Tällöin osasta vanhaa koristelua saatiin talteen jäljennökset.  Niitä säilytetään Museovirastossa.

Lasimaalaus

Kuori-ikkunan lasimaalauksen on lahjoittanut konsulinna Maria Ekman tulipalon jälkeisenä vuonna 1894. Pyhiinvaeltaja-aiheinen lasimaalaus lienee saksalaista työtä, mutta tekijä on jäänyt tuntemattomaksi. Perimätiedon mukaan teoksen enkelit esittävät Maria Ekmanin nuorina hukkuneita serkkuja.

Lasimaalauksen alla oleva pieni maalaus on tehty Leonardo da Vincin Pyhän ehtoollisen mukaan. Tekijä lienee R. W. Ekman. Maalaus on Herttoniemen kartanon omistajan Johan Abraham Stjernschantzin ja hänen puolisonsa Hedvig Charlotta Cronstedtin lahjoitus vuodelta 1853.

Kattokruunut

Nykyiset kattokruunut on saatu lahjoituksina.  Vanhempi kattokruunuista on 1600-luvun puolesta välistä. Sen lahjoitti Westerkullan kartanon isäntä, majuri Heinrich Johan Wunsch.

Toinen nykyisistä barokkikruunuista saatiin 1744. Sen lahjoittivat Puotilan rusthollari, raatimies Georg Wilhelm Clayhills ja hänen puolisonsa Anna Margaretha Hochschildt.

Kruunuista, muutamista lampeteista ja alttarikyntteliköistä huolimatta kirkko oli 1600- ja 1700-luvuilla hyvin hämärä. Lukutaidon oppineet seurakuntalaiset tarvitsivat virsikirjasta laulamiseen enemmän valoa. Valaistusta tehostettiin erityisesti 1800-luvun jälkipuolella hankkimalla 30 messinkilampettia ja 73 kynttilähaaraa.