På jakt efter kyrkans skatt

En cirka 550 år gammal kyrka

Den äldsta kyrkan i Vanda är så gammal att staden Helsingfors varken fanns eller var påtänkt när kyrkan byggdes. Ingen visste något om Amerika eller indianer heller. Kolumbus seglade till Amerika år 1492, men kyrkväggarna murades redan när Kolumbus var en liten pojke, på 1450-talet.

Stenkyrkan var den enda betydande bygganden i ett stort område. Folk kom till gudstjänst långväga ifrån, med häst och vagn. Till församlingen i Helsinge socken hörde dagens Vanda, men också delar av områden som idag hör till Helsingfors, Esbo, Tusby och Nurmijärvi.

Kyrkan är Helsinge kyrka S:t Lars. Genom namnet hedras Sankt Laurentius som levde i Rom på 200-talet. Laurentius är ett populärt helgon som har kyrkor uppkallade efter sig världen över. På italienska kallas han Lorenzo, på engelska Lawrence och på finska Lauri.

Laurentius var en diakon. Det innebär att hans jobb var att ta hand om de fattiga. Det arbetet krävde också pengar, så Laurentius fick använda kyrkans medel för att hjälpa.

Även romarna hörde om pengarna. Någon fick för sig att de kristna hade stora skatter och romarna beslöt sig för att ta hand om dem. Laurentius förklarade att kyrkan inte har någon skattkista eller diamanter, men de romerska myndigheterna trodde honom inte.

Laurentius låtsades då gå med på deras krav: Visst, jag ska hämta kyrkans skatt till er, men jag behöver tre dagar på mig. De tre dagarna tillbringade Laurentius med att gå runt gränderna och gatorna i Rom. Han samlade fattiga, krymplingar, åldringar och tiggare. Med en samling utslagna människor anlände han så till det offentliga domstolssammanträdet.

Laurentius pekade på de fattiga han hade med sig: Här har ni kyrkans skatt! Folket i rättssalen skrattade, men domarna blev arga. Laurentius hade skymfat domstolen och måste straffas. Han dömdes till döden och brändes på ett halster. Därför avbildas Laurentius med ett halster i handen.

Även idag anses Laurentius vara skyddshelgon för bl.a. fattigas, skolelever och personer som arbetar med eld.

Här är länkar till broschyrerLinkki avautuu uudessa välilehdessä och tick affischerLinkki avautuu uudessa välilehdessä för skolelever i Helsinge kyrka S:t Lars.