Kolmasluokkalaisten oppituntivierailut Pyhän Laurin kirkossa

Vantaan kaupungin perusopetus ja evankelis-luterilaiset seurakunnat kutsuvat joka vuosi kaikki kolmasluokkalaiset oppituntivierailulle Pyhän Laurin kirkkoon. Oppituntivierailulla tutustutaan kotiseutu- ja kulttuurihistoriaan Pyhän Laurin kirkossa ja sen ympäristössä.

Oppituntivierailu kuuluu yleissivistävään opetukseen. Vierailu ei sisällä uskonnonharjoitusta.
Tilaisuuteen kutsutaan kaikki oppilaat katsomuksesta riippumatta.
Oppituntivierailu on osa Vantaan kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmaa (VANTAAN OPETUSSUUNNITELMA 2023: 5.5.6).

Miksi oppituntivierailu järjestetään?

Vantaan Pyhän Laurin kirkko on pääkaupunkiseudun vanhin rakennus. Se on valmistunut 1450-luvulla. Pyhän Laurin kirkko on tunnettu Vantaan maamerkki. Kirkko ja sen ympäristö on monipuolinen ja yleissivistävä oppimisympäristö.

Oppituntivierailulla kirkossa tutustutaan keskiaikaan, kulttuurihistoriaan, arkkitehtuuriin, taiteeseen ja musiikkiin. Kirkon ympäristössä ja hautausmaalla tehdään tehtävä, jossa opetellaan lukemaan karttaa ja ratkaistaan ristikkotehtävä.

Pyhän Laurin kirkko on saanut nimensä diakoni Laurentiuksen mukaan. Oppituntivierailulla kerrotaan tarina Laurentiuksesta. Lisäksi kerrotaan, miten kirkko auttaa nykyään ihmisiä ja opetellaan itse auttamaan toisia.

Milloin oppituntivierailu järjestetään?

Oppituntivierailut järjestetään 2.-5.10. 2024 klo 9-14 välisenä aikana. Oppilaat tulevat oppituntivierailuille kouluittain.

Mitä oppituntivierailulla tapahtuu?

Oppituntivierailu kestää yhteensä noin 45 min. Oppilaat ovat tilaisuudessa omien opettajien vastuulla.

Oppilaat tulevat koululta kirkolle tilausajokuljetuksella opettajien kanssa.

Kirkossa oppaana toimii Petteri ”Petrus” Hakanen. Hän on pukeutunut keskiaikaisiin roolivaatteisiin ja jonglööraa kirkkosalissa. Opas kertoo diakoni Laurentiuksen tarinan. Oppaalla on vatsastajapuhujanukke ja hän ihmettelee vanhan kirkon historiaa ja nykypäivää. Huumoriakin on mukana.

Kanttori esittelee urkuja ja soittaa erilaisia musiikkinäytteitä.

Diakoni kertoo miten kirkko auttaa ihmisiä nykyään.

Oppilaat siirtyvät kirkon hautausmaalle tekemään ristikkotehtävää. Kartan avulla oppilaat etsivät rastikysymykset ristikkotehtävään. Ristikkotehtävä ja rastikysymykset löytyvät tältä oppitunnin materiaalit sivultaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Etukäteen oppilaille on tärkeä kertoa, että kirkossa ja hautausmaalla liikutaan rauhallisesti ja otetaan muut hautausmaalla liikkuvat huomioon.

Lisätietoa

Lisätietoja Vantaan seurakuntien kasvatuksen asiantuntija Iris Sotamaa, iris.sotamaa@evl.fi

Oppituntivierailu toteutetaan Kumppanuuden korit -yhteistyömallin mukaisesti. Lisätietoa yhteistyömallista voi lukea täältä Kumppanuuden korit - Koulu ja kirkkoLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Palaute

Olemme kiinnostuneet osallistuneiden kokemuksesta. Tästä voit antaa palautettaLinkki avautuu uudessa välilehdessä tilaisuudesta.

YouTube-video

Kasvatuksen asiantuntija
Seurakuntatyön erityispalvelut
Vaihde 09-83061
Asematie 12 a
01300 Vantaa

Koordinoin Vantaan seurakuntien varhaiskasvatus-, nuoriso- ja rippikoulutyötä, ja kokoan kasvatuksen eri työntekijäryhmiä yhteisiin tapahtumiin, koulutuksiin ja prosesseihin. Olen mukana järjestämässä myös erityisryhmien rippikouluja.

Minuun voit olla yhteydessä jos sinulla on kysyttävää seurakuntien kasvatustyöstä tai haluat tehdä yhteistyötä varhaiskasvatus- ja nuorisotyöhön liittyen.