Ei mikään Länsimetro – allianssimalli pitää Tikkurilan kirkon rakennuskustannukset kurissa

3.7.2018 16.12

Havainnekuva kirkosta Asematieltä itään päin.
Lähivuosien suurin kirkollinen rakennushanke Suomessa vilisee uudissanoja kuten palvelumuotoilu ja iterointi.

 

Tikkurilan uuden kirkon suunnittelussa ja rakentamisesta ei haluta uutta Iisakin kirkkoa tai Länsimetroa. Kustannukset ja aikataulut halutaan pitää kurissa uudella projektiallianssimallilla, jota on yleensä sovellettu suuriin väylä- ja infrarakentamisen kohteisiin.

Rakennusalallakin vielä uusi malli on nyt tulossa myös pienempiin kohteisiin. Kirkon rakennushankkeissa sitä on jo käytetty Espoonlahden kirkon peruskorjauksessa ja Tikkurilan lisäksi sitä sovelletaan myös tuhopoltossa tuhoutuneen Ylivieskan kirkon uudelleen rakentamisessa.

Allianssin idea on siinä, että rakentamisen kaikki osapuolet ovat mukana heti alusta asti suunnittelussa ja sitoutuvat yhdessä sovitun kustannusarvion ja aikataulun toteuttamiseen. Kun kaikki tuovat oman asiantuntemuksensa mukaan jo suunnitteluvaiheessa, saadaan muutoksille ja eri tarpeille heti realistinen hintalappu ja aikataulu.

Tikkurilassa uuden kirkon suunnittelu on ollut vauhdissa jo pitkään, vaikka yhtään kaivinkoneen kauhaisua ei tontilla ole vielä nähty. Allianssin johtoryhmässä rakennuttajaa eli Vantaan seurakuntayhtymää edustava Tikkurilan kirkkoherra Janne Silvast sanoo, että hankkeen suunnittelussa lähdettiin alun perin etsimään mallia, jolla hinta, aikataulu ja toteutuksen laatu saadaan pysymään hallinnassa.

► Miten allianssi käytännössä toimii - Lue koko juttu Kirkko ja kaupungista

Teksti: Hannu Kuosmanen

Kuva: Arkkitehtitoimisto OOPEAA

« Uutislistaukseen