Korson kirkon soittimet

Kirkkosalin urut

Kirkon rakentamisen aikana oli esitetty, että Korson kirkossa olisi voitu toimittaa jumalanpalvelukset ja toimitukset pysyvästi urkuharmoonilla. Korsolaiset halusivat kuitenkin määrätietoisesti saada urut. Hanke toteutuikin siten, että vuonna 1967 kirkkoon sijoitettiin Kangasalan urkutehtaan 20-äänikertaiset urut. Nyt kirkko saattoi soida kuten kirkon kuuluukin!

Syyskuussa vuonna 2000 järjestettiin viimeinen jumalanpalvelus ennen kirkon kunnostuksen alkua ja samana päivänä toteutettiin viimeinen vanhoilla uruilla soitettu konsertti. Urut myytiin Luvian seurakunnalle, jossa ne pääsivät jatkamaan palvelustaan. Uudet urut saatiin kirkkoon vuoden kuluttua uuden kirkkotilan vihkimisestä. Ne soivat ensimmäisen kerran adventtina 2002.

Urut sijoitettiin entiselle alttarikorokkeelle, kun aikaisemmat olivat olleet urkuparvella. Urut valmisti Sotkamon Urkurakentajat ja ne edustavat varhaista alankomaalaista tyyliä. Niissä on 18 äänikertaa ja 952 erilaista pilliä.

Urkujen lisäksi kirkkosalissa on Yamahan sähköflyygeli sekä cembalo.

Korson kirkon cembalon suunnittelivat ja rakensivat Jonte Knif ja Jukka Ollikka kirkon uudistamisen yhteydessä 2003. Se on kaksisormioinen ja siinä on yhdistetty eri cembalotyylejä: tavoitteena on ollut sointiominaisuuksiltaan monipuoliseen käyttöön soveltuva soitin, jossa yhdistyvät sekä soolosoittimen että kamarimusiikkiin ja orkesterikäyttöön soveltuvan cembalon ominaisuudet. Se onkin ollut suosittu konsertointiin Suomen eturivin cembalistien keskuudessa. Jukka Ollikka on Euroopan arvostetuimpia cembalon rakentajia. Jonte Knif on sittemmin lopettanut cembaloiden tekemisen, joten näitä soittimia on rakennettu vain muutama.

Korson seurakunnan lisäksi samojen tekijöiden soitin soi suuren yleisön kuultavana tiettävästi vain Salon seurakunnassa, muut heidän rakentamansa soittimet ovat yksityiskäytössä.

Korson kirkko on akustiikaltaan erinomainen. Sen valoisan avara, pitkä kaiku soveltuu erityisen hyvin laulumusiikille ja akustiselle soitinmusiikille ja se onkin kysytty kuorokonserttipaikka. (Akustiikka muuttuu kuivaksi, jos kirkko on aivan täynnä.) Siellä on äänitetty useampia levyjä ja radion aamuhartausmusiikkia.

Urkujen dispositio:

Sotkamon Urkurakentajat 18/II m

I HW

Quintadeen 16 vt, Praestant 8 vt Δ (2x c0–), Roerfluit 8 vt, Octaaf 4 vt, Quint 22/3 vt, Octaaf 2 vt, Tierce 13/5 vt, Mixtuur 3 sterk, Trompet 8 vt BD, Manuaalkoppel, Tremulant.

II BW

Gedeckt 8 vt, Fugara 8 vt, Praestant 4 vt, Fluit 4 vt, Fluit 2 vt, Vox Humana 8 vt.

Subbas 16 vt, Octaaf 8 vt, Fagot 16 vt, Pedal Hoofdwerk, Pedal Positief.

Lisätietoa:

Dispositio: Hannu Junttila + Martti Sirviö, julkisivu: rakentamo + arkkitehtitoimisto Keppo & Frondelius, äänitys: Hannu Junttila. Urut on rakennettu alankomaalaiseen barokkityyliin. Temperoitu viritys (Werkmeister III). Kanavatremolo koko soittimelle. Vihitty 2.2.2003.